Laite-esittelyssä: Tommi Keränen

Normikeikka päättää hiljaisuuden aloittamalla uuden sarjan missä kokeellisen musiikin tekijät esittelevät lyhyesti laitteistoaan.

Tommi Keränen lienee Suomen tunnetuimpia noise-muusikoita. Soololevytysten ja -esiintymisten lisäksi Keränen vaikuttaa mm. Testicle Hazard-duossa, Pymathon-yhtyeessä sekä Paal Nilssen-Love Large Unitissa.

Idea tähän haastatteluun tuli siitä että vaikka olen työskennellyt Keräsen kanssa lukuisia kertoja, en oikeastaan tiedä miten hänen laitteistonsa toimii, mistä nuo äänet oikeasti tulevat. Eli lähdetäänpä kylään Tommille.

Tommin laitteiston ydin on pieni äänimikseri ja siihen kytketyt efektipedaalit. Pedaalit on kytketty mikserin aux-syötön kautta kahteen eri feedback-looppiin – eli signaali palaa lopuksi takaisin mikserin kanavaan josta se ajetaan uudestaan efektilenkin alkuun – ja tämä kiertosignaali onkin laitteiston tärkein äänilähde. Osa pedaaleista on hyvinkin tavanomaisia: Boss- ja Digitech-delaypedaalit, Behringer basso-EQ (bassomalli koska säädöt ulottuvat matalammille taajuuksille kuin kitaramallissa) ja tremolo. Osa taas erikoisempia kuten Lovetone Ring Stingerring modulatorin kopio (joka toimii myös oskillaattorina), Fuzz Factory-särö ja DOD Buzz Box (eräänlainen oktaaverin ja särön yhdistelmä). Kun kysyin mitkä ovat laitteiston tärkeimmät osaset Tommi mainitsikin juuri Ring Stingerin ja Buzz Boxin. Muut laitteet ovat kuulemma “korvattavissa millä tahansa vastaavalla”. Myös mikserin merkillä ja laadulla ei tuntunut olevan suurempaa merkitystä, kunhan siinä on tuo mainittu aux-lähtö, 4-5 sisäänmenoa ja kolmialueinen taajuuskorjain. Kotisoitteluun ja äänittelyyn Tommi kertoi käyttävänsä mielellään vanhaa Ibanez-mikseriä ja neliraitanauhurin mikseripuolta.

Muita äänilähteitä – “perinteisempi puoli” kuten Tommi asian ilmaisi – löytyy sivuketjusta jossa on kontaktimikrofoneja, irrallinen kitaran mikrofoni, pienoissyntetisaattori Postcard Weevil, radio ja jousikaiku. Näitä ajetaan mm. Fuzz Factoryn ja Boss delay-pedaalin läpi.


Noise-estetiikkaan kuuluu myös olennaisesti tehokkaat vahvistimet. Tommin mukaan tämä on tärkeää koska silloin voi bändisoitossa tuntea olevansa myös “osa yhtyettä” ja ääni kuuluu “oikeasta suunnasta”. Sooloesiintymisissä vahvistimien merkitys korostuu entisestään koska tavoitteena on Tommin omin sanoin “kolmiulotteinen, äärimmäisen tiheä saundi”. “Mitä enemmän, sen parempi” olikin vastaus kun kysyin millaista vahvistusta hän suosii. Tommin omina vahvistimina on Custom Soundin ja Rolandin tehokkaat keyboard-vahvistimet kun taas vuokralaitteista suosikki on Roland Jazz Chorus. Joskus käytössä on myös minivahvistin jota käytetään lisäfeedbackiin esim. kontaktimikrofonien kautta.

Normikeikka.

Kerästä voi kuulla keikalla huomenna perjantaina 22.10. Tender Wreckage-tapahtumassa Pien Brewpubissa Helsingissä. Mukana myös Musa Dwarf ja Joachim Nordwall. Event link

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s