Penninvenyttäjät osa 1

#Normikeikka on ollut viimeaikoina hiukan kiireinen josta on seurannut valitettava radiohiljaisuus. Väljempiä aikatauluja odotellessa aloitetaan tässä uusi #Penninvenyttäjät-osio.

Oletettavasti meillä kaikilla on budjetti joskus tiukemmalla. Itse miksasin monta vuotta omalla pajalla (lue: kimppakämpän nurkassa) JBL:n Control 1-kaiuttimilla koska muuhun ei silloin ollut varaa. Noita Control ykkösiä näkee siis yleensä ravintoloitten asennuskaiuttimina. Voi niillä näköjään myös miksata.

Mutta päivän aiheeseen. Tässä yksi penninvenytyskikka mitä tuli käytettyä vuosia. Rumpuiskujen korvaaminen miksauksessa sampleillä on kohtuullisen yleinen miksaustoimenpide, joka ikävästi vaatii melkein jokaisessa DAW:ssä ylimääräisiä investointeja. Esimerkiksi ProToolsissa yleinen Soundreplacer maksaa kolmisensataa dollaria. Aika paljon rahaa kun oli silloin nuo opintolainatkin maksettavana.

Kun olin editoinut käsin lähes jännetuppitulehdukseen asti uusia sampleja soitettujen päälle oli aika keksiä jotain muuta. Olin siirtynyt Reaper-äänitysohjelman (joka on 60 dollarin lisenssillään jo sellaisenaan yksi #penninvenyttäjät-vinkki) käyttäjäksi ja siitä löytyi vakiona palikat kiertotiehen. Nyt lisää sitä kahvia.

Ensimmäiseksi tarvitsemme keinon muuttaa rumpuraidan audio midiksi. Tämä onnistuu Reaperin ReaGate-efektillä. Sinänsä normaali gate-efekti sisältää myös option lähettää haluttu midinuotti päälle/pois-pari gaten avautuessa/sulkeutuessa (aktivoi “Send MIDI on open/close”). Vasemmalla olevalla threshold-säätimellä voi hienosäätää miten herkästi nuotteja tehtaillaan. Release/hold-säätimillä taas voi hienosäätää soitettavan nuotin ja soivan soundin pituuutta jos se on tarpeellista. Riippuen audioraidan sisällöstä joku 15-40ms on hyvä lähtökohta.

replace1

Audio on nyt muutettu midiksi. Samplejen soittamiseen Reaperistä löytyy nimihirviö ReaSamplOmatic5000 (kuka näitä oikein keksii?). Browse-nappulalla haluttu samplerumpu sisään ja jos kaikki meni nappiin pitäisi samplerummun soida nyt alkuperäisen raidan rytmiin. Attack/release/Pitch offset-säädöillä voi muokata samplen soundia. Aaltomuodon vasemmasta reunasta voi raahata aloituspaikkaa myöhemmäksi jos samplen ajoitus on pielessä. Miinuspuolena tässä ratkaisussa toki on dynamiikan puute. Sama sample joko soi tai ei soi.

replace2

Ja jos haluat käyttää alkuperäistä raitaa samplekorvatun rinnalla tee siitä alkuperäisestä raidasta kopio ennen näitä toimenpiteitä.

#Normikeikka.

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s